Stadgar för Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter
Antagna av sektionen den 1 november 2011
Senast reviderade av sektionen den 25/11-2021
Stadgar
Geovetenskapliga Rådet för Uppsalas Studenter (GRUS) bedrivs som en allmännyttig ideell
förening och partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningens syfte är att representera och
arbeta för de studerande vid de geovetenskapliga kandidat- och masterprogrammen samt de
som läser fristående kurser vid institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet. Detta
gäller såväl studiebevakning som studiesocial verksamhet. Föreningen skall främja utbytet av
erfarenheter och idéer mellan de olika årskurserna samt stärka gemenskapen. Föreningen
skall också arbeta med marknadsföring av programmen mot arbetslivet. Forskarstuderande
kan även välja att bli medlem, och således ta del av föreningens verksamhet.
2.1. Styrelsen består av
● Ordförande - Är sammankallande för styrelsen och ytters ansvarig.
● Vice ordförande - Ersätter och stöttar ordförande vid behov.
● Kassör - Ansvarig för föreningens ekonomi.
● Sekreterare - Ansvarig för protokollföring under alla möten.
● Informationsansvarig - Ansvarig för informationsutskick till medlemmar och skötseln
av informationskanaler.
● Bergakung - Ytterst ansvarig för de evenemang som föreningen anordnar.
● Guldklimp - Ersätter och stöttar Bergakungen på de sätt som finnes lämpligt.
Alla ovan nämnda är medlemmar i styrelsen och har rösträtt på styrelsemöten.
2.2. Mandatperioder
Mandatperioden för samtliga poster i styrelsen sträcker sig mellan 1/1- 31/12.
Studenter på kandidat- och masterprogrammen i geovetenskap samt de studenter som läser
fristående kurser vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet, har möjlighet att
bli medlemmar i GRUS och medlemskapet är kostnadsfritt. Om en föreningsmedlem som
innehar en post av någon anledning börjar föra sina studier på annan ort, eller avbryter dem,
så ska detta meddelas så snart som möjligt så att en ersättare kan tillsättas.
Medlemsmöten bör hållas minst tre gånger per termin (inklusive års-och halvårsmöten), vilka
är öppna för samtliga studerande vid institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet.
Kallelse till medlemsmöte skall utgå senast 7 dagar innan mötesdatum och preliminär
dagordning skall då anslås på föreningens informationstavla på institutionen. Ett
medlemsmöte skall anses behörigt då minst 5 medlemmar närvarar utöver styrelsen, där alla
närvarande medlemmar har rösträtt.
Styrelsemöten bör även de vara öppna för alla, vid vilka alla medlemmar har yttranderätt
men endast styrelsen har rösträtt.
Årsmötet är studierådets högsta beslutande organ och detta skall hållas under fjärde
kvartalet. Ett halvårsmöte skall hållas under första kvartalet. Till års- och halvårsmöte skall
kallelse samt preliminär dagordning utgå via föreningens informationstavla på institutionen
Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter
senast 14 dagar innan mötesdatum. Ett års- eller halvårsmöte skall anses behörigt om minst 8
medlemmar utöver styrelsen närvarar, där alla närvarande medlemmar har rösträtt.
Röstberättigade är samtliga studenter vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala
universitet; programstuderande, studerande vid fristående kurser eller distansstuderande.
Röstning sker genom acklamation alternativt handuppräckning och vid lika antal röster har
ordförande utslagsröst.
Föreningens verksamhets- och räkenskapsår omfattar perioden 1/1 till 31/12.
Föreningens verksamhet skall årligen revideras. Revisorn skall inte inneha någon annan post i
föreningen under sin mandatperiod. Även alumner och studenter vid andra institutioner kan
söka posten. Det åligger kassören att tillse att revisorn får den ekonomiska
verksamhetsberättelsen i god tid före revision.
Postbeskrivning:
Alla röstberättigade har rätt att lämna motioner till alla föreningens medlemsmöten.
Motionen måste vara styrelsen tillhanda senast 2 dagar innan medlemsmötet.
10.1. Obligatoriska ärenden vid årsmötet
- Mötets öppnande
- Årsmötets stadgeenliga utlysande
- Godkännande av dagordningen
- Val av justerare tillika rösträknare
- Val av mötessekreterare
- Val av ordförande
- Val av vice ordförande
- Val av sekreterare
- Val av kassör
- Val av Bergakung
- Val av Guldklimp
- Val av informationsansvarig
- Teckningsrätt
- Val av revisor samt suppleant
- Val till övriga förtroendeposter
15.1. Kandidatrådet - 2 ordinarie och 1 suppleant
15.2. Masterrådet, geovetenskap - minst 1 ordinarie
15.3. Masterrådet, hållbar utveckling - minst 1 ordinarie
15.4. Alumnansvarig - 1 ordinarie
15.5. Representant institutionsstyrelsen
15.6. Internationellt ansvarig - 1 ordinarie
15.7. Ledamot FUM - Antal fastställs av FUMs mandatfördelning.
15.8. Studiesocialt ansvarig - 1 ordinarie
15.9. Valberedning - 3 ordinarie
15.10. Valberedning (UTN) - 1 ordinarie
15.11. GIS-sportchef - 1 ordinarie
15.12. Studierådsordförande - 1 ordinarie
- Propositioner
- Motioner
- Interpellationer
- Övriga ärenden
20. Mötets avslutande
10.2. Obligatoriska ärenden vid halvårsmötet
- Mötets öppnande
- Årsmötets stadgeenliga utlysande
- Godkännande av dagordningen
- Val av justerare tillika rösträknare
- Val av mötesordförande
- Val av mötessekreterare
- Verksamhetsberättelse
- Bokslut
- Revisionsberättelse
- Ansvarsfrihet för avgående del av styrelse
- Fastställande av verksamhetsplan för kommande år
- Fastställande av budget för kommande år
- Propositioner
- Motioner
- Interpellationer
- Övriga ärenden
- Mötets avslutande
Extra årsmöte kan utlysas av styrelsen eller om minst hälften av de röstberättigade vid
mötestillfället så kräver. Det extra årsmötet behandlar endast frågor som föranlett årsmötets
sammankallande. Kallelse till extra årsmöte skall utgå via föreningens informationstavla på
institutionen senast 7 dagar innan mötesdatum.
Val av representanter till olika organ och styrelser kan ske löpande under året, men posterna
har mandatperioden 1/1-31/12. Val av representanter bör förläggas på årsmötet i fjärde
kvartalet.
Föreningen kan inte upplösas om fem av de röstberättigade vill fortsätta verksamheten. För
upplösning krävs ett årsmötesbeslut. Vid eventuell upplösning överlämnas alla tillgångar efter
Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter
reglering av eventuella skulder till annan studentorganisation med liknande syfte och
verksamhet efter beslut av senaste årsmöte.
Ändring av dessa stadgar kan endast ske genom likalydande beslut av kvalificerad majoritet av
röstberättigade, det vill säga minst två tredjedelar av rösterna, vid två års- eller halvårsmöten
med minst tre veckors och högst sex månaders mellanrum. Avslås förslaget om stadgeändring
i andra läsningen anses det ha blivit avslaget även i första läsningen.
För ändring i kapitel §14. krävs därjämte att minst att 2/3 röstberättigade instämt i besluten.
Information från GRUS skall anslås så att medlemmarna kan ta del av det. Viktig information
skall finnas på engelska och svenska.
GRUS har till uppgift att upprätthålla studiebevakarenheten (STEN), samt att välja STENs
ordförande med studiebevakande ansvar, studiesocialt ansvarig med ansvar för
arbetsmiljöfrågor, internationellt ansvarig, med ansvar för frågor rörande utbyten och
internationella studenter, representanter i geovetenskapliga kandidatrådet och
geovetenskapliga masterprogramrådet, med uppgift att representera studenter i kandidat
och masterprogramråden.
17.1. Studierådsordförande
17.2. Studiesocialt ansvarig
17.3. Internationellt ansvarig
17.4. Programråd för kandidatprogrammet i geovetenskap
17.5. Programråd för masterprogrammet i geovetenskap
17.6. Programråd för masterprogrammet i hållbar utveckling
18.1. Alumnansvarig
1 ordinarie
GRUS skall genom posten alumniansvarig främja samarbetet och kontakten mellan
GRUS och tidigare studenter.
18.2. Ledamot fullmäktige
1 ordinarie och 1 suppleant
GRUS skall alltid finnas representerade inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår
(UTN) genom att alltid ha minst en ledamot i UTNs fullmäktige samt UTNs
valberedning. Mandatperioden för dessa poster är 1/1-31/12.
Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter
18.3. Valberedning UTN
1 ordinarie
GRUS skall alltid finnas representerade inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår
(UTN) genom att alltid ha minst en ledamot i UTNs valberedning. Mandatperioden för
posten är 1/1-31/12.
18.4. Sportchef
1 ordinarie
GRUS skall ha en sportchef med ansvar för föreningens sport- och idrottsverksamhet.
18.5. Institutionsstyrelserepresentant
1 ordinarie
GRUS skall alltid finnas representerade i institutionsstyrelsen genom en
studentrepresentant.
18.6. Valberedning
3 ordinarie
Valberedningen ansvarar för att GRUS medlemmar är medvetna om de poster som
kan sökas, samt för att väcka intresse att söka dessa.
18.7. Fanbärare
1 ordinarie
Fanbäraren skall till sin bästa förmåga, under festligheter medtaga GRUS-fanan och
under pågående festligheter placera fanan så att den är väl skyddad men samtidigt
synbar för samtliga deltagare att beskåda. Fanbäraren skall under tiden mellan olika
festligheter förvara fanan på ett säkert och värdigt sätt.
19.1. GBVF är en förening som i uppdrag av BÄR och GRUS arbetar i föreningarnas intresse
och arrangerar en välkomstmottagning för studenter vid de utbildningar på grundnivå
som representeras av sektionsföreningarna samt för studenter vid
ämneslärarprogrammet med inriktning biologi.
19.2. GRUS styrelse har i uppdrag att välja två ledamöter till GBVF:s styrelse. Dessa
ledamöter ska alltid agera i GRUS intresse.
19.3. Ordförande i GBVF röstas in av styrelsen i föreningen.
19.4. I händelse av upplösning ska föreningens tillgångar fördelas jämnt mellan
sektionsföreningarna GRUS och BÄR.
19.5. För mer information se GBVF:s stadgar.